Deze website maakt gebruik van cookies om te kunnen functioneren, om inhoud af te stemmen op uw persoonlijke voorkeuren en ter vertoning van advertenties. Lees hier ons volledige cookie­beleid. Doorgaan betekent akkoord.
Totale financiering €180.897.000,-
Gemiddeld €105.000,- per aanvraag
MKB-financiering aanvragen

StartUpFinanciering.nl

Durfkapitaal : "Risicodragende investeerders/durfkapitalisten financieren jouw ambitieuze StartUp-onderneming"

Startup… of gewoon bedrijf?

Niet elk startend bedrijf noemen we een start-up. Voordat we kunnen bepalen of jouw bedrijf in aanmerking komt voor een start-up financiering, bepalen we of jouw bedrijf een start-up is of niet.

Op deze pagina ontdek je of jouw bedrijf een start-up is of niet.

Elk beginnend bedrijf is een starter

Elke ondernemer die een eigen bedrijf start, is sowieso een starter. Het maakt niet uit of je al eerder een bedrijf hebt gestart, of dat dit een tweede of derde onderneming van je is. Elk bedrijf dat nog niet meer dan een paar jaar bestaat, is een startende onderneming.

In de praktijk hanteren banken en zakelijke financiers een termijn van 2 tot 3 jaar vanaf de inschrijvingsdatum van je onderneming bij de Kamer van Koophandel (KvK). Je bedrijf bestaat dan nog te kort om haar langdurige bestaans­recht aan te kunnen tonen (lees: bestaat je onderneming over 5 jaar nog wel?).

Vanwege de korte tijd dat je bedrijf nog maar bestaat, is het risico voor geldverstrekkers nog erg groot dat je bedrijf niet in staat is om de bedrijfs­financiering over de gehele looptijd terug te kunnen betalen (meestal wordt geld geïnvesteerd voor een looptijd van tussen de 3 en 5 jaar).

Wat is een gewoon klein bedrijf?

De meeste ondernemingen in Nederland zijn kleine bedrijven: eenmanszaken, vennootschappen en bedrijven met een klein personeelsbestand.

  • Lokale markt

    Gewone kleine bedrijven bedienen vaak een lokale of regionale markt. Als een klein bedrijf ook een website heeft dan kan ook aan klanten elders in Nederland verkocht worden. Hoe dan ook, een klein bedrijf zal altijd slechts bij een beperkte groep klanten bekend zijn.

  • Reguliere bestaande producten

    Gewone kleine bedrijven bieden voornamelijk reguliere, bestaande producten aan. Denk aan een kleding­winkel, een bakker, of een post­order­bedrijf/internet­winkel. Voor deze producten en/of diensten bestaat al jaren een geïnteresseerde doelgroep en is er voldoende vraag (daarmee is er vaak ook al flink wat concurrentie op de markt).

  • Veel maatwerk of specifieke diensten

    Gewone kleine bedrijven bedienen kunnen juist goed maatwerk of specifieke diensten leveren. Met name eenmanszaken onderscheiden zich door een specifieke dienst vakkundig en professioneel persoonlijk aan te bieden.

  • Stabiele omzet(groei): nu en straks

    Gewone kleine bedrijven genereren voldoende omzet om de komende jaren de deuren open te houden. Eventuele groei gebeurt ook naar verwachting (bijvoorbeeld door een langzaam groeiend klantenbestand) en in een stabiele lijn; er worden geen enorm grote investeringen gedaan om een compleet nieuwe markt aan te boren.

  • Voorspelbare cash­flow en werk­kapitaal

    Gewone kleine bedrijven hebben een voorspelbare cash­flow (dat is het saldo van inkomsten minus uitgaven) en een stabiel werk­kapitaal (dat is de financiële buffer voor de korte termijn) om de dagelijkse bedrijfsvoering uit te kunnen oefenen. Kleine bedrijven opereren daarom voornamelijk in het hier en nu in plaats van in de toekomst.

Wat is een start-up?

Slechts een gedeelte van de startende bedrijven in Nederland zijn echt een start-ups. Je herkent een start-up aan de volgende eigenschappen:

  • Schaalbaar

    De producten en diensten van een start-up zijn altijd schaalbaar. Dat betekent dat het idee van de start-up na productie veelvuldig herhaald kan worden met zeer weinig moeite. Om schaalbaar te zijn en kunnen blijven, werken de meeste start-ups met schaalbare technologie.

  • Innovatief

    De producten en diensten van een start-up zijn altijd innovatief. Dat wil zeggen dat er momenteel nog niet zo'n product of dienst bestaat. Een start-up maakt dan ook een nieuw type product of levert een nieuw soort dienst dat momenteel nog niet bekend is en waar nu nog geen (directe) vraag naar hoeft te zijn.

  • Zeer risicovol

    Of het product of de dienst zal aanslaan, dat is bij de start van het bedrijf of het uitvoeren van het innovatieve idee nog niet bekend. Soms is het zelfs zo, dat de start-up ook nog niet weet of het product of de dienst überhaupt te maken is. Misschien heeft de ondernemer wel al een prototype gemaakt, maar of de in productie name van het prototype haalbaar is blijft de vraag. Kortom een start-up kent een enorm hoog risico; eigenlijk veel meer dan een gewoon startend klein bedrijf.

  • Enorme potentie

    Ondanks de verhoogde risico's en kans op mislukken of niet aanslaan van het idee bij de markt, bevat het plan van de onderneming wel een enorme potentie. Als het idee blijkt aan te slaan, dan zullen de bestellingen niet aan te slepen zijn, zoveel kunnen het er worden. Klanten uit de hele wereld zouden wel eens interesse hebben in het product of de dienst en er ook echt geld voor willen gaan betalen. Een start-up kan dus ook in één klap enorm succesvol worden!

  • Internationaal huishoudmerk

    En dat is vaak ook het vertrekpunt van de ondernemers en oprichters van een start-up onderneming: zij hebben een geweldig ambitieus, innovatief en schaalbaar maar wel risicovol idee. Ze willen de wereld echt veranderen. Een disruptief plan wat wel eens uit zou kunnen pakken tot een nieuw wereldwijd begrip. Een merk dat straks nagenoeg elk huishouden zal kennen, waar ook ter wereld. Start-ups denken groot, groter, grootst.

  • (Voorlopig) Nog geen zwarte cijfers

    Met name de aanloopfase van een start-up is vrij lang. Het kan zomaar 2 of 3 jaar duren, voordat een start-up geen verlies meer maakt en voor het eerst winst gaat draaien. Start-ups zijn helemaal niet zo met het hier en nu bezig: een flink financieel tekort dit jaar hoopt de start-up dubbel en dwars in te halen met een mogelijke superwinst over een paar jaar (als het lukt, natuurlijk). In plaats van een tijdelijk structureel tekort kan een start-up trouwens nog wel voor de zogenaamde bootstrap-methode kiezen en wel alvast (beperkte) zwarte cijfers laten zien.

Verschil start-up met een startend klein bedrijf

Nu we de definities weten van een gewoon startend bedrijf en een start-up, is het makkelijk te bepalen of jij als ondernemer een start-up hebt of een startend bedrijf.

  • Ga je met jouw bedrijf een groot risico aan? Maar mik je op een ambitieus doel? Zit er zo veel potentie in je ondernemings­idee dat het plan wel eens een groot succes zou kunnen worden? En is jouw plan innovatief en goed schaalbaar? Ben je bereid om lange tijd voor weinig zekerheid en omzet je schouders eronder te zetten? Grote kans dat je een start-up hebt.

  • Wil je echter met beide voeten aan de grond blijven? Zie je een bestaande markt met voldoende mogelijkheden om een succesvol, stabiel lopend bedrijf in op te zetten? Wil je met jouw MKB-onderneming een positie verwerven in jouw regio of lokale markt, en daar op korte termijn al de financiële vruchten van kunnen plukken? Grote kans dat je een gewoon bedrijf bent gestart (en er is trouwens helemaal niks mis met een 'gewoon' bedrijf starten hoor!).

Een start-up onderneming zal eigenlijk 'klein beginnen' (als een micro- of klein­bedrijf) en daarna al snel door willen groeien naar het midden­bedrijf of zelfs groot­zakelijke segment. Terwijl een reguliere onderneming qua bedrijfs­indelingen gelijk zal blijven over de jaren heen: nu een klein­bedrijf, straks ook nog een klein­bedrijf.

Wanneer is een start-up geen start-up meer

Zodra de meeste mensen verwachten dat een bedrijf de komende zeg vijf jaren zeker nog zal bestaan, is een start-up geen start-up meer. Ook als mensen denken dat het bedrijf niet meer dan vijf jaar zal bestaan, maar dat voorheen dus wel dachten, is een start-up geen start-up meer.

Een start-up kan wel doorgroeien naar een scale-up, ofwel een snel­groeiend bedrijf. Dan is de verwachting niet meer of het bedrijf zal blijven bestaan, maar juist hoeveel het bedrijf zal groeien in de komende jaren.

Doe de start-up test

Vind jij jouw bedrijf een start-up? Doe dan onze online start-up test. Ontdek of je plan of idee in aanmerking komt als 'start-up' voor een start-up financiering.

Je krijgt met de uitslag van de test een indicatieve indruk of het zin heeft om voor een start-up financiering te gaan, of dat je beter een reguliere bedrijfs­financiering kunt zoeken voor jouw onderneming.

Wij kunnen je in beide gevallen begeleiden naar funding: start-up of niet. Alleen het verschil is de route die we met jouw bedrijf zullen afleggen en de plekken waar we geld voor je bedrijf gaan ophalen.

Toetsvragen

Beantwoord nu de volgende korte vragen:

Uitslag

De uitslag ziet u in onderstaande start-up barometer:

  • Uw plan is geen start-up maar lijkt meer op een regulier bedrijf. U kunt beter kijken naar reguliere financiering. Lees hier hoe.
  • Uw bedrijf zou in potentie een start-up kunnen zijn. Neem contact met ons op om meer duidelijkheid te krijgen en beslis zelf.
  • U hebt echt een goed idee voor een start-up. Ga verder naar start-up financiering.

Vind investeerders voor jouw bedrijf

Heb je een goed ondernemers­idee en zoek je investeerders om je bedrijf te starten? Of heeft jouw huidige bedrijf behoefte aan meer (groei)kapitaal? Plaats dan een oproep aan MKB-investeerders voor geld & kapitaal.

Private en professionele investeerders met geld en kapitaal zijn op zoek naar ondernemers met een goed idee. Ook zoeken zij bedrijven die sneller willen groeien door het aantrekken van kapitaal en financieringen. Dat levert de investeerder namelijk een goed rendement op.

Via ons netwerk kun jij in contact komen met deze investeerders om zo je bedrijfsplannen gefinancierd te krijgen. Vul onderstaand formulier zo volledig mogelijk in, zodat wij je oproep kunnen opnemen in onze database en voor kunnen leggen aan kandidaat investeerders.

Ook nemen wij de mogelijkheden mee om meerdere investeerders en financiers aan te trekken middels crowdfunding/crowdfinancing en participatie-/financierings­beurzen.

Omwille van de kwaliteit van onze dienstverlening, lopen wij je aanvraag telefonisch door, alvorens deze te verspreiden in ons investeerders­netwerk.

INVESTEERDERS ZOEKEN VOOR JE BEDRIJF
7.568× ingevuld

Je oproep voor investering(en) in je bedrijf(splannen) wordt doorgeplaatst in ons netwerk van investeerders. Onze adviseur vertelt je meer over de financieringsmogelijkheden.
Bedrijfs­financiering

Wat is je benodigde financiering?

:

:

:
Alleen financieringsbehoeften vanaf €5.000,- worden geaccepteerd.

:
Zonder eigen inbreng is geen bedrijfs­financiering mogelijk.

:

Bedrijf

Vertel ons over je bedrijf/plannen?

:

:

:

:

:
Helpt bij het vinden van branche-specifieke financierings­regelingen/subsidies.

:

:

:

:
Hoeveel houdt je bedrijf gemiddeld over aan het eind van de maand?

:
Oprichters, bestuurders en DGA's niet meegeteld.

:

Ondernemer

Wie ben jij? (hanteer je zakelijke contact­gegevens)

:

:

:

:

:


:

:

:
(toev. )


Uw gegevens zijn veilig bij ons. Veilige gegevensverwerking
FacebookGoogle PlusLinkedIn
Sleutelwoorden:
investeerders zoeken, private investeerders, durfkapitaal gezocht, crowdfunding, crowdfinancing, investeringsfonds, participatiemaatschappijen